Прем’єр-міністр України Микола Азаров на вчорашньому засіданні Уряду поставив завдання з 1 травня запровадити референтні ціни на лікарські засоби для лікування гіпертонічної хвороби та діабету.
Вчора Міністерство охорони здоров’я презентувало пілотний проект запровадження референтних цін на зазначені лікарські засоби. Очікується, що це насамперед дозволить знизити ціни і при цьому дозволить встановити обґрунтовану рентабельність виробникам, постачальникам і аптекам. Також потрібно забезпечити достатню пропозицію препаратів, які необхідні людям, за рахунок власного виробництва. При цьому, наголосив Микола Азаров, необхідно не допустити навіть натяку на дефіцит цих ліків, що його можуть спокуситися організувати недобросовісні постачальники.
Окрім того, Кабмін вводить часткову компенсацію вартості медикаментів. Богатирьова пояснила, що такі заходи вживатимуться на виконання доручення Президента України Віктора Януковича, яке він дав 7 березня під час розширеного засідання Кабінету Міністрів щодо впровадження в Україні європейського досвіду державного ринкового регулювання цін на ліки та поступового запровадження референтних цін на ліки.
«Президент України поставив завдання поступово впровадити європейський підхід до визначення обґрунтованої ціни: так звані референтні ціни, - сказав прем’єр-міністр Микола Азарова. - Тобто, держава визначатиме граничні ціни на певні групи ліків в аптечних мережах, виходячи з ретельного вивчення об’єктивної інформації: цін виробника, роздрібних цін у сусідніх державах, аналізу витрат постачальника і продавця, вартості вітчизняних аналогів імпортних ліків тощо».
Як зазначила Раїса Богатирьова, референтні ціни запроваджені в 24 з 27 країн Євросоюзу.
«Ми вивчили всі ризики, які можуть бути при запроваджені референтних цін на ліки, і дійшли висновку, що в Україні не тільки правомірно, а й доцільно запровадити референтне ціноутворення», - зазначила віце-прем’єр-міністр і додала, що чинна нормативно-правова база свідчить про те, що деякі елементи референтного ціноутворення і відшкодування вже в Україні існують. Зараз опрацьовується проект урядової постанови щодо запровадження референтного ціноутворення та механізму реінбурсації на встановлений перелік медичних препаратів в аптечній мережі.
Разом з тим, міністр охорони здоров’я наголосила, що Уряд зробить усе можливе, щоб референтні ціни були встановлені на якомога ширший перелік медичних препаратів: «Ми маємо на меті, опрацювавши досвід введення цих пілотних проектів, зробити все можливе, щоб найбільший перелік медичних препаратів в Україні реалізовувався за референтними цінами».
Разом з тим, Раїса Богатирьова зазначила, що реалізація проекту супроводжуватиметься роз’яснювальною роботою. Зокрема, глава Уряду доручив віце-прем’єр-міністру, міністру охорони здоров’я Раїсі Богатирьовій зібрати керівників обласних та районних адміністрацій, голів великих міст, головних лікарів з усієї України і ретельно пояснити їм: як повинен працювати механізм референтних цін, як «унеможливити протидію встановленню справедливих цін, як пояснювати людям, що робиться і для чого».
ДОВІДКА
Ціни на лікарські засоби є предметом контролю з боку усіх без виключення держав Європи. В 24 з 27 країн Євросоюзу (89%) регулювання цін на ліки відбувається на рівні виробників; в 14 країнах (52%) регулюються ціни на ліки, вартість яких підлягає відшкодуванню в межах чинних систем медичного страхування чи соціального забезпечення (наприклад: Франція, Угорщина, Словаччина); в 3 країнах регулюванню цін підлягають лише рецептурні засоби.
У всіх країнах регулюють роздрібні націнки. Вони розраховуються за регресивною чи лінійної схемою. В більшості країн діє ПДВ на ЛЗ. Деякі країни поділяють ставки ПДВ для окремих категорій ліків на ліки з низькою або навіть нульовою ставкою. У більшості європейських країн основним інструментом ціноутворення є аналіз зовнішніх та внутрішніх так званих референтних цін - тобто ринкових цін на лікарський засіб за межами країни та на її території.
Встановлення порівняльної (референтної) ціни на ліки - це інструмент визначення об'єктивних ринкових цін, що зумовлений наявністю на ринках європейських країн значної кількості виробників фармацевтичної продукції, аналогічних лікарських засобів, а також обмежених можливостей (або доцільності економії видатків) державних чи страхових бюджетів на фінансування забезпечення лікарськими засобами. Більшість країн застосовують практики порівняльного аналізу зовнішніх і внутрішніх цін на аналогічні лікарські засоби.
Як показали дослідження, у Польщі та Болгарії після запровадження референтних цін та реімбурсації вартість лікарських засобів, наприклад, групи препаратів для лікування артеріальної гіпертензії, значно знизилася. Наприклад, за результатами впровадження референтних цін у Німеччині, ціни на лікарські засоби референтної групи за 13 років (1989-2002) в середньому знизились на 32%.
В Україні ініційовано запровадження методик порівняльного (референтного) ціноутворення, оскільки підходи, пов'язані із визначенням обґрунтованого рівня цін на лікарські засоби за допомогою таких методик загальновідомі та використовуються більшістю європейських країн.
В якості першого кроку в цьому напрямку запропоновано визначити обмежений перелік препаратів, що найбільш часто застосовуються для лікування артеріальної гіпертензії, а також реалізувати пілотний проект регулювання цін на ці препарати, адже серцево-судинні захворювання - найпоширеніші серед українців. Адже сьогодні в Україні 13 млн. наших співвітчизників хворіють на артеріальну гіпертензію, щороку від цієї жорстокої хвороби помирає до півмільйона українців. Наступним кроком буде запровадження референтних цін на інсуліни.
В межах даних пілотних проектах також планується впровадження механізму реімбурсації - компенсації держаною вартості ліків, які купує пацієнт.
Після отримання результатів моніторингу ефективності пілотних проектів, цю практику буде розповсюджено на інші групи препаратів критичного соціального значення.
Інформаційно.Порівняння зовнішніх цін (External Price Referencing, International Price Comparisons, Price Benchmarking) - це міжнародний порівняльний аналіз цін на ідентичні препарати, основа для прийняття рішень щодо визначення об'єктивної ринкової ціни ЛЗ на рівні уповноваженого органу, або рішень щодо відшкодування вартості ЛЗ. Застосовується в 22 країнах ЄС (81,5%). Порівняння внутрішніх цін (19 країн, або 70%) - це механізм порівняння цін на препарати з еквівалентними (наприклад, непатентовані засоби) та / або подібними препаратами в ринковому сегменті аналогічних препаратів, що застосовуються для лікування конкретної нозології і присутні на фармацевтичному ринку певної країн. Він повною мірою аналогічний методиці порівняння зовнішніх цін.